13 Sep. 2016

Primer dia d'escola. Alguns porten bata, d'altres no. Alguns comparteixen material a l'escola, d'altres el porten de casa. Alguns no fan servir llibres, d'altres tenen llibretes pròpies. Però per traginar-ho tots fan servir la motxilla. És doncs l'element comú de tots els nens i nenes que aquest dilluns han tornat a les aules i el seu pes, fa temps que és motiu de polèmica perquè pares i mares s'han adonat que sovint ni ells mateixos poden carregar tot el que duen cada dia els seus fills, de l'escola a casa i de casa a l'escola.

I no n'hi ha per menys perquè alguns estudis assenyalen que més de la meitat dels infants de 9 anys, i que cursen 4t de Primària, pateixen mal d'esquena. Es calcula que el pes que pot dur una persona és entre el 10 i el 15% del seu pes corporal, un fet que pateixen el 38,3% dels estudiants de 4t. Tot un problema que a més va creixent: entre els 13 i els 15 anys, tenen mal d'esquena 5 de cada 10 nens i 7 de cada 10 nenes.

Per això cal buscar solucions i això és precisament el que han fet investigadors de l'IDIAP Jordi Gol, que són fisioterapeutes i metges rehabilitadors del CAP Sant Andreu, que defensen que intervenir abans de l'adolescència amb accions preventives ajuden a millorar aquest mal d'esquena. La principal investigadora de l'estudi, Ligeia Balcells, assegura que l'educació sanitària en edats premerenques pot ajudar a augmentar el coneixement sobre la cura de l'esquena, millorar les conductes saludables, reduir la incidència de mal d'esquena en adolescents i tenir una utilitat de caràcter preventiu.

Per això, s'ha impulsat un programa de cinc sessions grupals impartides per fisioterapeutes d'atenció primària dins de l'horari escolar. Es pretén, així, ensenyar hàbits corporals correctes per activitats com s'han d'adormir, com s'han d'aixecar, com s'han d'ajupir, cordar-se les sabates, rentar-se les dents, agafar i portar pes, mirar la televisió, seure davant l'ordinador, mirar el mòbil... Amb els bons hàbits, els afectats de mal d'esquena haurien de minvar. I així és, segons les dades preliminars a què s'ha arribat: es redueix un 10% la prevalença d'aquest mal i es millora el grau d'intensitat del dolor que experimenten els nens. Els infants també adquireixen més coneixements sobre anatomia i hàbits posturals i el grau de consciència corporal i grau d'atenció en la cura de l'esquena.
Els resultats definitius es coneixeran aquest curs, 2016-2017.

Tornar a les notícies